Bedre vilkår for private teatre
Oslo Høyre ønsker å gjøre konkurransen mellom private teatre og teatre med offentlig støtte mer rettferdig,
Jeg har lenge vært opptatt av at de teatrene som får store offentlige overføringer i Oslo er i ferd med å utkonkurrere de private teatrene med skattebetalernes penger.
Marcus Bøhn, Bjørn Bangvoll og jeg sendte inn følgende programforslag til Oslo Høyres årsmøte:
Se på mulighetene for å dreie deler av støtten til teaterkulturen fra driftsstøtte til produksjonsstøtte
Programforslaget ble vedtatt med stort flertall!
Nedenfor er mitt innlegg på Oslo Høyres årsmøte 2015 om de vanskelige konkurransevilkårende for private teatre i Oslo.
Tenk dere to storkiosker!
Den ene er drives på vanlig vis. Den andre har så store offentlige tilskudd at driveren egentlig kan gi bort varene – og det gjør han – for å få flest mulig kunder slik at han kan rettferdiggjøre støtten han får.
Sånn er det i teaterbransjen – de private teatrene må dekke alle kostnader gjennom billettsalg mens de offentlige konkurrentene egentlig kan gi bort billettene.
Allerede tre måneder før premieren på Chicago, begynte Oslo Nye å selge billetter til 250 kroner!
Hvordan kan et privat teater som må selge minst 20.000 billetter til en snittpris på 600 kroner bare for å dekke produksjonskostnadene konkurrere mot dette?
Oslo Nye får 80 millioner av kommunen, private teatre får ingen ting.
Oslos viktige private teaterscene – som har lange tradisjoner – er i ferd med å forsvinne. Dizzie Showteater har lagt ned Wallmanns Salonger, Edderkoppen, Chat Noir og Thalia går med underskudd. Folketeateret tjener heller ikke penger.
Mange av dere som er her i dag – var her 1. September da Fabian Stang og og Stian Berger Røsland ble nominert som våre toppkandidater – dere hørte skuespillerne fra Skjønnheten og Udyret på Christiania Teater synge.
En drøy måned senere måtte eierne melde oppbud etter å ha solgt 20.000 billetter.
Eierne har mistet troen på at det er mulig å drive med privat teater i Oslo. De blir utkonkurrert med offentlige midler!
Jeg er ikke imot støtte til smale produksjoner, til å bygge kunstneriske miljøer og for å fremme ny norsk dramatikk.
Men Chicago?…
Om dere vil ha privat teater stem for forslaget om å “Se på mulighetene for å dreie deler av støtten til teaterkulturen fra driftsstøtte til produksjonsstøtte”
Noen av midlene vi bruker på teater bør være midler alle – private og offentlige – kan konkurrere om å få til gode produksjoner.
Vi får mer teater for pengene og litt mer rettferdig konkurranse
[…] “Tenk deg to storkiosker – den ene drives på vanlig vis, den andre får så mye offentlig støtte at driveren i praksis kan gi bort varene sine og det gjør han… Sånn er det i teaterbransjen” sa Lene Haug. Innlegget kan du lese her. […]